diumenge, 1 de març del 2009

Cotxes populars i socials


Ja sabem que la primera empresa industrial catalana, SEAT, està afectada per la crisi global, de la mateixa manera que la seva pròpia mare, VW, que des d’Alemanya ha anunciat el proper retall de 15.000 llocs de treball de les seves plantes de fabricació arreu del món.

La direcció de la planta de Martorell servint-se de la necessitat de supervivència de 1500 llocs de treball ha demanat a les institucions estatals 309 milions d’euros pel finançament total de la inversió prevista a fi d’adaptar les instal·lacions per al muntatge d’un nou model, l’Audi Q3. Des de la Generalitat totes les conselleries que tenen res a dir estan treballant per posar de seguida els diners sobre la taula de grup VW. Volkswagen és el mot alemany traduïble per Vehicle Popular: Volk = Poble, Wagen = Cotxe.

Pel que sembla, des d’ara, i quan calgui, la producció industrial privada estarà finançada per diners públics. Això sí, aquest privilegi serà només per a les grans empreses, com abans ho van ser les entitats financeres. Tot això, em fa pensar que acabaran creant-se comprensibles sentiments d’injustícia, al menys en dos àmbits: per una part tots els altres empresaris que no reben diners públics, i competeixen en desigualtat, i per l’altra els ciutadans que amb els nostres impostos financem projectes privats. Em fa recordar aquella dita: Socialisme sí, però només per als rics.